Picture of Redakcja

Redakcja

Rodzaje zajęć rewalidacyjnych – jakie są do wyboru?

Zajęcia rewalidacyjne to specjalistyczne zajęcia terapeutyczne, których celem jest doskonalenie różnych funkcji poznawczych. Stosuje się je u dzieci, z różnego rodzaju ograniczeniami i nieprawidłowościami rozwojowymi. Dzięki nim mają one szansę, aby wyrównać deficyty i lepiej radzić sobie w szkole, czy funkcjonować w społeczeństwie. Zajęcia te mają charakter terapeutyczny i służą usprawnianiu, doskonaleniu, korygowaniu, korekcyjno-kompensacyjnemu oraz stymulowaniu rozwoju dziecka.

Komu przysługują zajęcia rewalidacyjne w szkole?

Termin wywodzi się z języka łacińskiego, gdzie „re” oznacza „znów” a „validus” to określenie na „mocny”. Są to zatem różne rodzaje zajęć rewalidacyjnych w szkole, które mają wspomóc uczniów w nauce. W zależności od trudności, z jakimi mierzy się dziecko, czasem mają też postać rozwoju kompetencji potrzebny do codziennego radzenia sobie w życiu. 

Zajęcia rewalidacyjne są dostępne dla uczniów, którzy mają przyznane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na swoją niepełnosprawność. Ważne jest, aby zrozumieć, że zajęcia rewalidacyjne nie są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ich rodzaj i zakres zależą od indywidualnych potrzeb danego ucznia. Organizacja zajęć rewalidacyjnych opiera się na przepisach prawa, a konkretnie na rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie ramowych planów nauczania.

Czy szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia rewalidacyjne?

W placówkach publicznych i integracyjnych każdy uczeń ma przewidziane około 2 godzin zajęć dodatkowych tygodniowo. Aktualnie obowiązujące rozporządzenie w sprawie zajęć rewalidacyjnych reguluje, że w szkołach specjalnych, ilość tych zajęć może znacznie wzrosnąć, osiągając nawet poziomy 8, 10 lub 12 godzin tygodniowo, w zależności od rodzaju szkoły i potrzeb uczniów.

Warto również zaznaczyć, że tego typu zajęcia dodatkowe nie ograniczają się tylko do szkół. Są one również organizowane w przedszkolach, aby wspierać rozwój dzieci z niepełnosprawnościami już od najmłodszych lat. Dla dzieci w wieku 3-4 lat przewidziane są krótsze, 15-minutowe zajęcia, podczas gdy dla dzieci w wieku 5-6 lat zajęcia trwają około 30 minut. W szkole natomiast czas zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić przynajmniej 60 minut. Ostatecznie, organizacja i czas trwania zajęć rewalidacyjnych są dostosowywane do indywidualnych potrzeb i rodzaju placówki, aby zapewnić wsparcie edukacyjne dzieciom z niepełnosprawnościami we wszystkich etapach ich edukacji.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje zajęć rewalidacyjnych?

Działania terapeutyczne i wspomagające zawsze powinny być dopasowane do potrzeb dziecka zatem mamy różne rodzaje zajęć rewalidacyjnych. Dla dzieci z autyzmem będą one nakierowane na komunikację i interakcje społeczne. Z kolei najmłodsi z dysleksją skupią się na nich na nauce czytania, pisania oraz rozumienia tekstów ze słuchu. Rodzaje zajęć rewalidacyjnych w szkole specjalnej mogę obejmować:

  • Zajęcia logopedyczne koncentrujące się na poprawie komunikacji i zdolności językowych osób z trudnościami w mowie, takimi jak wady wymowy czy zaburzenia komunikacji. Logopedzi pracują nad rozwijaniem umiejętności prawidłowej wymowy i komunikacji werbalnej.
  • Zajęcia psychomotoryczne integrujące aspekty psychologiczne i ruchowe, pomagając uczestnikom rozwijać koordynację ruchową, zdolności poznawcze i społeczne. Te zajęcia mogą być szczególnie ważne dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Osoby z niepełnosprawnościami sensorycznymi mogą korzystać z zajęć, które pomagają im lepiej rozumieć i reagować na bodźce sensoryczne, takie jak dotyk, dźwięk, smak i zapach.
  • Sztuka jest wykorzystywana jako narzędzie terapeutyczne, pomagając osobom z niepełnosprawnościami wyrazić siebie i rozwijać umiejętności kreatywne. Działa to również jako forma wyrazu emocjonalnego.

Na czym polega rola nauczyciela wspomagającego?

Rola nauczyciela wspomagającego w systemie edukacyjnym ma kluczowe znaczenie dla uczniów z niepełnosprawnościami lub trudnościami w nauce. To osoba, która dostarcza dodatkowe wsparcie, indywidualizuje proces nauczania i pomaga uczniom osiągnąć sukces w edukacji. Jednym z głównych aspektów tej roli jest indywidualizacja nauczania. Nauczyciel wspomagający dostosowuje plany lekcji i materiały dydaktyczne do indywidualnych potrzeb każdego ucznia. To oznacza, że rozumiejąc specyficzne trudności każdego ucznia, tworzą spersonalizowane podejście, które umożliwia maksymalizację ich potencjału.

Ważnym elementem pracy nauczyciela wspomagającego jest współpraca z wychowawcą. Razem pracują nad dostosowaniem programów nauczania i strategii, aby dostarczyć uczniom z trudnościami odpowiednie wsparcie. To partnerskie podejście pomaga w osiągnięciu jak najlepszych wyników edukacyjnych.

Picture of Redakcja

Redakcja

Materiał przygotowany przez redakcję serwisu WarsztaTIK.edu.pl

Ostatnie wpisy

regały warsztatowe

Dlaczego regały warsztatowe są tak przydatne?

Regały warsztatowe pozwalają lepiej zorganizować przestrzeń w warsztatach, garażach, a także w domowych warsztatach majsterkowiczów. Są funkcjonalne i wszechstronne, dlatego